skip to Main Content

Het STAP-budget is een opleidingsbudget voor werkzoekenden en werkenden. Het budget vraagt de werknemer zelf aan, maar jij hebt er als werkgever baat bij om je werknemers te attenderen op het STAP-budget. Je personeel kan zich hiermee ontwikkelen, en dat geeft mogelijkheden om te groeien met je bedrijf. 3 voordelen uitgelicht, plus tips om je werknemers te enthousiasmeren. Het volgende tijdvak gaat op 2 mei 2022 in. Zorg dus dat je werknemers tijdig op de hoogte zijn van deze mogelijkheid, zodat ze voor 2 mei 2022 alle benodigde informatie voor de aanvraag hebben.

Wat is het STAP-budget?

Op 1 maart 2022 trad het STAP-budget (Stimulans ArbeidsmarktPositie) in werking. Dit vervangt de fiscale aftrekpost scholingskosten, de voormalige privé-aftrekpost voor studiekosten in de aangifte inkomstenbelasting. Met het STAP-budget kunnen werkzoekenden en werkenden in loondienst per jaar een aanvraag ter waarde van maximaal 1000 euro per persoon indienen voor een opleiding. Die aanvraag dienen ze zelf in bij het UWV. Als werkgever kun je je werknemers informeren over de subsidie en hen stimuleren om een aanvraag te doen.

Zorg voor een tijdige STAP-aanvraag

Let op: de zak geld van het STAP-budget is eindig. Per jaar stelt de overheid een budget van 218 miljoen euro beschikbaar voor opleidingskosten binnen deze post. Naar schatting kunnen jaarlijks 300.000 personen met een STAP-budget scholing volgen. Het aanvragen van het STAP-budget kan per 1 maart 2022, en wordt verdeeld over 5 tijdvakken. Voor het eerste tijdvak vanaf 1 maart is het budget al op. Het volgende tijdvak gaat op 2 mei 2022 in. Zorg dus dat je werknemers tijdig op de hoogte zijn van deze mogelijkheid, zodat ze voor 2 mei 2022 alle benodigde informatie voor de aanvraag hebben.

Lees verder op de website van de Kamer van Koophandel

Bron artikel: KVK

Back To Top